Czy kawa jest zakazana w ciąży?

Picie kawy w ciąży budzi nadal kontrowersje. Są zwolennicy, którzy twierdzą, że napój ten absolutnie nie zaszkodzi, zwłaszcza gdy często piło się kawę przed zajściem w ciąże. Skrajni przeciwnicy, wytykają szkodliwe działanie zarówno na organizm matki jak i jej nienarodzone jeszcze dziecko. Komu wierzyć, skoro nauka jednoznacznie nie potwierdza i nie zaprzecza szkodliwości działania kofeiny.

Czy kawa rzeczywiście jest szkodliwa? Rozpatrzmy wszystkie za i przeciw picu kawy podczas ciąży.
Bezpieczny dzienny limit spożycia kofeiny.

W literaturze można znaleźć informacje, że limit spożycia kofeiny w ciągu dnia dla kobiet ciężarnych wynosi 200-300 mg. Zalecenia te jednak nie znajdują szerszego poparcia w świecie nauki. Potwierdzono jednak, że wysokie i częste spożycie kofeiny przekraczające już 300-400 mg na dobę, czyli więcej niż 3-4 filiżanki czarnej mocnej kawy, zwiększają ryzyko poronienia. Nie ma więc czegoś takiego jak limit bezpieczny. Kobieta w ciąży inaczej metabolizuje kofeinę niż zazwyczaj. W typowej sytuacji kofeina jest metabolizowana i usuwana z organizmu około 3,5-4h. W ciąży, zwłaszcza w ostatnim jej okresie, czyli III trymestrze, kofeina w organizmie utrzymuje się nawet czterokrotnie dłużej.

Bezpieczny poziom trudno jest ustalić, trudno jest powiedzieć ile filiżanek kawy może wypić kobieta w ciąży. Zależy to od rodzaju ziaren, sposobu ich przetwarzania, a przede wszystkim sposobu przygotowywania i zaparzania kawy. Dlatego filiżanki małej czarnej nie są sobie równe.

Wpływ kofeiny na ciężarną.
Działanie kofeiny na organizm w trakcie ciąży nie różni się od jej działania w normalnym stanie fizjologicznym. Kofeina ma działanie pobudzające, przyśpiesza akcje serca i podwyższa poziom ciśnienia krwi. W ciąży jednak ten stan nie jest pożądany, gdyż fizjologicznie podwyższone jest ciśnienie krwi jak i przyśpieszona akcja serca. Ponad to kofeina działa moczopędnie, nie ma więc zbawiennego wpływu w przypadku, gdy często oddaje się mocz. Ponad to przyczynia się do nadmiernego wydalania wapnia i magnezu, a także utrudnia przyswajanie żelaza, czyli cennych składników, bez których nie ma mowy o prawidłowym przebiegu ciąży. Może też nadmiernie podrażniać śluzówkę żołądka, co w przypadku mdłości, nie będzie dawało korzystnego połączenia.

Pić czy nie pić kawy w ciąży?
Trudno dać jednoznaczną odpowiedź. Jednak i tu musi odezwać się zdrowy rozsądek. Jeśli do tej pory kawa była naszym codziennym rytuałem, nie musimy z niej rezygnować i od pierwszego dnia odstawiać na najbliższe 9 miesięcy, a także na okres karmienia. Jednak zdecydujmy się na wprowadzenie kilku zmian w codziennym piciu kawy. Po pierwsze, ograniczmy ilość. Kawa nie może stanowić zasadniczego płynu w diecie ciężarnej, ani też być na kolejnym miejscu po wodzie i sokach. Nie pij więcej kawy niż 1-2 małych słabych filiżanek dziennie. Zwróć uwagę na zawartość kofeiny lub wybierz kawę bezkofeinową, najlepiej pozyskiwaną metodą dekofeinizacji z użyciem wody. Nich będzie to kawa łagodniejsza np. z dużą ilością mleka, aby nie podrażniała śluzówki żołądka, a także nie obciążała zbytnio już nieco nadwyrężonego układu krążenia. Ponad to zwróć uwagę na sposób i czas zaparzania zarówno kawy jak i herbaty (dotyczy to czarnej mocnej herbaty). Jeśli masz już wypić kawę, zrób to rano, aby Twój organizm nie był pobudzony w godzinach wieczornych i nie zakłócał Twojego snu. Ostatnia rzecz – czytaj etykiety, nie unikniesz kofeiny, jest w wielu produktach np. w gorzkiej czekoladzie. Ale wyeliminuj te, gdzie kofeina jest substancją dodawaną do produktu np. napoje czy słodycze.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: