Olej kokosowy nie schodzi z czołówki, nadal króluje jako rewelacyjny trend żywieniowy – idealny do wszystkiego i na wszystko. Moje zdanie w tym temacie jest identyczne co zalecenia WHO – to olej bogaty w tłuszcze nasycone i nic tego faktu nie zmieni. Dla mniej zorientowanych w podstawach żywienia człowieka, napiszę tylko tyle, że nadmiar tłuszczów nasyconych w diecie statystycznego człowieka żyjącego w naszym klimacie i stosującego  dość przeciętną dietę, jest szkodliwy. Jego wysokie spożycie niesie ze sobą ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia. Warto jednak mieć na uwadze, że tłuszcz tłuszczowi nie równy. Ale nie o żywieniu dorosłych tutaj mowa tylko o diecie dziecka, czy w ich przypadku jest tak samo?

Czy można stosować olej kokosowy w żywieniu dzieci i niemowląt?

Jako matka i dietetyk kliniczny nie widzę takiej potrzeby. Olej kokosowy w żywieniu dzieci zdrowych po prostu nie jest potrzebny. Dlaczego? Warto zacząć od tego jaka jest jego charakterystyka. Olej kokosowy jest tłuszczem roślinnym, który (podobnie jak palmowy) charakteryzuje się stałą konsystencją w temperaturze poniżej 250C. Tą właściwość fizyczną zawdzięcza wysokiej zawartości kwasów tłuszczowych nasyconych, stanowią one bowiem, aż 90% całości. A jak wiadomo, im mniej tłuszczów nasyconych w diecie dzieci tym lepiej. Wśród nich należy wyróżnić kwas laurynowy, któremu przypisuje się liczne korzystne właściwości. Natomiast w diecie dziecka kwas laurynowy dostarczany jest choćby z mlekiem matki. Ponad to kwas laurynowy w mniejszych proporcjach znajdziemy także w maśle, a dieta uwzględniająca produkty mięsne również go dostarcza.

Olej kokosowy jest pozbawiony cholesterolu. Owszem, jest tłuszczem roślinnym, a każdy tłuszcz roślinny cholesterolu nie posiada. Im mniej cholesterolu dostarczamy wraz z dietą tym lepiej, ale nie można go całkowicie wyeliminować. Dlaczego? Cholesterol w początkowym etapie żywienia dzieci, jest niezwykle istotny w prawidłowym rozwoju układu nerwowego. Ponad to stanowi substrat w ważnych biologicznie szklakach metabolicznych.

Czy olej kokosowy jest najlepszy do smażenia? Ze względu na budowę chemiczną jest „odporniejszy” na działanie wysokiej temperatury, ale w diecie dziecka produkty smażone powinny występować bardzo rzadko, a praktycznie to nie powinno ich być. Lepiej wybierać inną obróbkę kulinarną pieczenie, a przede wszystkim gotowanie. Do jajecznicy można dodać odrobinę masła lub oliwy z oliwek, albo przygotowywać jajecznicę na parze. Natomiast do przygotowania naleśników czy placków można wykorzystać tzw. patelnie beztłuszczowe.

Dzieci do prawidłowego rozwoju potrzebują witamin A, D, E, K, niestety w olej kokosowy nie znajdziemy bogactwa tych związków. Wykorzystanie w diecie warzyw bogatych w beta karoten, orzechów, ryb, jajek czy produktów pełno mlecznych jest w stanie pokryć zapotrzebowanie na witaminy rozpuszczalne w tłuszczach.

Olej kokosowy tak jak większość produktów ma zarówno zalety jak i wady. Pomimo tego, że dostarcza nie tylko tłuszczu, to nie jest on podstawowym i jedynym źródłem drogocennych składników w diecie. W dobrze zbilansowanym żywieniu, nie ma potrzeby zastępowania innych tłuszczy olejem kokosowym.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: